Träffat på en konspirationsteoretiker i Boden

Bild från http://trollable.com/

Jag har länge haft en närd dröm att träffa på en konspirationsteoretiker. Den gick i uppfyllelse för några dagar sedan. Utanför entrén till Bodens stadsbibliotek satt en herre bredvid ett litet bord. På bordet låg en packe med kompendier med rubriken Ingen människa har satt sin fot på månen. Författaren till kompendiet presenterade sig med ett imponerande cv, bl a som doktor i teoretisk fysik. Han försökte övertyga mig om att månlandningarna aldrig har ägt rum. Hans huvudmotivering är att det med gårdagens och även med dagens teknik inte går att mjuklanda på månen, kanske först om 30-40 år. Vidare att månlandningarna var en politiskt iscensatt bluff med president Nixon som huvudperson. Jag berättade för honom att jag har studsat "elektroner" på månen som radioamatör. Detta genom att använda månen som en spegel för radiokommunikation med korta våglängder. Det tyckte han var en konstig sysselsättning. Säkert lika konstigt som jag tycker att hans konspirationsteori är.

Jag köpte hans kompendium för 20 bagis.

På Wikipedia finns mycket att inhämta. Där finns ett längre avsnitt om konspirationsteori. Jag får där veta att de mer kända konspirationsteorierna handlar just om månlandningarna och även om Kennedymordet. På Wikipedia finns också ett eget avsnitt med rubriken Konspirationsteorierna om månlandningarna.

Det visade sig senare att de 20 bagisen var bortslängda då hela kompendiet finns publicerat i form av ett blogginlägg med rubriken 100-tals astrofysiker vet att vi inte kan åka till månen! Brage Norin berättar om jordens bluff! Blogginlägget har hitintills renderat över 50 kommentarer. En kommentator som kallar sig för Anton har förgäves försökt få fram relevant bakgrundsinformation kring Brages konspirationsteori. Blogginlägget med alla kommentarer finns här.

SG Collins is not sure if men went to the Moon, but he is sure they could not have faked it:



Kommentarer

Låter som ett intressant möte. Jag brukar se en subbe som bor I jordbro eller Handen ibland. Han har en egen teori om 9/11-händelsen: http://www.flickr.com/photos/steffe/3936990351/
Hej Stefan
Oj vilken häftig teoretiker du har stött på! De sätter krydda på tillvaraon :-)
/Kjell
Anonym sa…
Nasa själva säger de inte kan åka till månen igen då de tappat bort tekniken.
Haha. Och så finns det ett annat klipp där nasa säger de kan inte pasera Vän allen belt. Vad ska man tro? Lättare att inte erkänna man blivit grundlurad.